Regulamin oceny pracy nauczyciela

  • Drukuj

autor informacji: Skwarski Mariusz, data wytworzenia: 2016-05-17 11:26:34

opublikował: Skwarski Mariusz, ZS Nr 1 w Mławie, tel. 23 654 32 07, data publikacji: 2016-05-17 11:26:34

zmodyfikował: Skwarski Mariusz, ZS Nr 1 w Mławie, tel. 23 654 32 07, ostatnia modyfikacja: 2016-05-17 11:26

 

Regulamin oceny pracy nauczyciela w Zespole Szkół Nr1 w Mławie

 

Procedura, standardy i kryteria oceny pracy nauczyciela

 

1.  Rozporządzenie MEN z 2 listopada 2000r w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy  nauczyciela , trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98,poz 1066 z późn. zm. );

2. Rozporządzenie MEN z 15 października 2001 r zmieniające rozporządzenie w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (DZ.U. z 2001 r. Nr 131, poz 1459 z późn. zm. )

3. Art. 6 ustawy z dn. 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 tekst ujednolicony z poźn.  zm.);

4. Art. 4 Ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz 329 i Nr 106, poz 496 tekst ujednolicony z późn. zm.);

 

§1

Praca nauczyciela z wyjątkiem nauczyciela stażysty podlega ocenie.

 

§2

1. Ocena pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego

2.Ocena pracy nauczyciela może być dokonana z inicjatywy dyrektora szkoły lub na

wniosek:

     1.          samego nauczyciela

     2.          organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

     3.          organu prowadzącego szkołę,

     4.          rady rodziców.

3. Oceny pracy nauczyciela dokonuje się w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w paragrafie § 2 , ust. 2.

4. Do okresu o którym mowa w ust. 3 nie wlicza się okresów usprawiedliwionej nieobecności pracy nauczyciela, trwającej dłużej niż miesiąc i okresów ferii wynikających z przepisów w sprawie organizacji roku szkolnego.

5. W przypadku dokonywania oceny z inicjatywy dyrektora szkoły , organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego, rady rodziców, dyrektor szkoły powiadamia o tym na piśmie nauczyciela co najmniej na miesiąc przed dokonaniem oceny.

 

§ 3

Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:

  1. ocena wyróżniająca,

  2.ocena dobra,

  3.ocena negatywna.

 

§4

1.  Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, który na wniosek nauczyciela przy jej  dokonaniu może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego, przewodniczącego zespołu samokształceniowego lub przedstawiciela związku zawodowego.

 

§5

1.  Dyrektor ustala ocenę pracy po zapoznaniu nauczyciela z pisemnym projektem, oraz po wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń.

2.  Nauczyciel może zgłosić swoje uwagi na piśmie w ciągu 7 dni od daty zapoznania się z projektem oceny.

3.  Od ustalonej oceny , terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje:

  1.  nauczycielowi ? prawo wniesienia odwołania za pośrednictwem dyrektora szkoły do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą,
  2.  Nauczycielowi, któremu powierzono stanowisko dyrektora szkoły ? prawo złożenia wniosku o ponowne ustalenie oceny jego pracy do organu który, tę ocenę ustalił.

4.  Organ o którym mowa w § 5 pkt 3, powołuje w celu rozpatrzenia odwołania lub wniosku nauczyciela zespół oceniający. Od oceny dokonanej przez zespół oceniający nie przysługuje odwołanie.

5.Dyrektor doręcza nauczycielowi oryginał karty oceny pracy, a jej odpis włącza się do akt osobowych nauczyciela.

 

§6

Na oceną pracy nauczyciela mogą mieć wpływ jego przekonania religijne i poglądy polityczne, a także fakt odmowy wykonania przez nauczyciela polecenia służbowego , gdy odmowa ta wynika z uzasadnionego przekonania nauczyciela , iż wydane polecenie było sprzeczne z dobrem wychowanka dziecka, albo dobrem publicznym.

 

§7

1. Dyrektor szkoły dokonuje oceny pracy uwzględniając w szczególności

 następujące kryteria:

  1. Poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych, prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły, kulturę i poprawność języka, pobudzanie inicjatywy uczniów osiąganie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach,
  2. Zaangażowanie zawodowe nauczyciela ( prowadzenie pozalekcyjnej działalności szkoły, aktywny udział  w pracach zespołów  nauczycielskich, podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami),
  3. Aktywność nauczyciela w konsekwentnym doskonaleniu zawodowym,
  4. Działania nauczyciela w zakresie wymagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb ,
  5. Przestrzeganie porządku pracy ( punktualność, pełne wykorzystanie czasu lekcji, właściwe prowadzenie dokumentacji).

 

  • §8

Regulamin zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 13.01.2011r.

I wprowadzono zarządzenie Nr 1 Dyrektora Zespołu Szkół Nr 1 w Mławie.

Regulamin oceny pracy nauczyciela wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kryteria szczegółowe ocenianie

 

Lp.         NEGATYWNA                                       DOBRA                                                      WYRÓŻNIAJĄCA

 

              Nauczyciel ma problemy                Prawidłowo planuje i                           Podejmuje działania innowacyjne

1.         z realizacją programu                    realizuje program                                    planując i realizując program

               dydaktyczno-                      dydaktyczno- wychowawczy                       dydaktyczno-wychowawczy lub

           wychowawczego                                                                                                  realizuje projekt autorski.

  

            Niewłaściwie dobiera               Zna i prawidłowo dobiera                                  Efektywnie poszukuje

  2.      formy i metody pracy,                  formy i metody pracy,                             nowatorskich form i metod pracy.

           nie osiąga założonych                  osiąga zaplanowane cele.

                celów zajęć.

 

            Nie stosuje dostępnych               Prawidłowo stosuje                                  Oprócz dostępnych, stosuje środki

   3.       środków dydaktycznych                dostępne środki                                               dydaktyczne wykonane

             nie dba o warsztat pracy.              dydaktyczne, dba                                         samodzielnie ; wzbogaca swój

                                                                        o warsztat pracy.                                                      warsztat pracy.

 

                 Ma problemy z                          Prawidłowo organizuje                                 Potrafi zaproponować uczniom

  4.        Organizacją zajęć oraz z             pracę uczniów na zajęciach                             ciekawe formy zajęć, tworzy

              dyscypliną na lekcji.                         i dba o zachowanie                                  przyjazny klimat uczenia się. Nie

                                                                      odpowiedniej dyscypliny                               ma problemów z utrzymaniem

                                                                           uczniów na lekcjach.                                       dyscypliny na lekcji.

 

          Zaniedbuje lub lekceważy              Zna, stosuje i przestrzega                       Dodatkowo stosuje w swojej pracy         5.        przepisy dotyczące                        przepisy dotyczące                                     dydaktyczno- wychowawczej

            bezpieczeństwa uczniów             bezpieczeństwa uczniów i                            programy profilaktyczne.

             i warunków pracy                    warunków pracy w szkole

                                                                     oraz potrafi przewidywać

                                                                            niebezpieczeństwa

                                                                        i eliminować je, szczególnie

                                                                      w sytuacjach pozaszkolnych.

 

            Nie jest zainteresowany             Potrafi pobudzać inicjatywę                           Potrafi pobudzić inicjatywę

 6.        pobudzaniem inicjatywy                         uczniów poprzez                             uczniów poprzez inspirowanie ich

                       uczniów.                                 inspirowanie ich do  działań                  do działań widocznych na forum

                                                                     i rozwiązywania problemów                   szkolnym i pozaszkolnym oraz

                                                                     samodzielnie lub zespołowo.                       Sprawuje opiekę nad tymi

                                                                                                                                                              inicjatywami.

 

            Nie interesuje się                           Zachęca uczniów do udziału                       Aktywnie przygotowuje swoich

   7.  udziałem swoich uczniów                        w konkursach                                           uczniów do udziału w różnego

              w konkursach                                       przedmiotowych,                                         rodzaju konkursach. Jest

            przedmiotowych,                                 sportowych i innych.                                    Organizatorem konkursów.

          sportowych i innych.

 

          Nie umie stosować                           Umie stosować narzędzia                              Umie wytwarzać narzędzia

  8.     narzędzie pomiaru                         pomiaru osiągnięć uczniów                         diagnozy odpowiednie do

       osiągnięć uczniów ani                                 oraz interpretować                                   zakładanych celów oraz

             interpretować                                 uzyskane przy ich pomocy                         wykorzystywać uzyskane wyniki

         uzyskanych przy ich                                           wyniki.                                              Do podnoszenia jakości pracy.

            pomocy wyników.

         

             Nie reaguje na                                   Reaguje na sygnalizowane                       Dostrzega, reaguje i rozwiązuje

9.     sygnalizowane przez                                przez ucznia problemy                     (sam lub we współpracy z różnymi

             ucznia problemy                             związane z patologią w jego                   instytucjami)problemy ucznia

       związane z patologią w                            rodzinie lub otoczeniu                        związane z patologią w jego

            jego rodzinie lub                                   i szuka ich rozwiązania.                     Rodzinie lub otoczeniu. Prowadzi

                 otoczeniu.                                                                                                           Pedagogizację rodziców.

 

        Uchyla się od działań                           Podejmuje działania                               Aktywnie podejmuje działania

10.         pozalekcyjnych.                                  pozalekcyjne lub                                         wynikające z planu

                                                                     pozaszkolne wyznaczone                            wychowawczego szkoły oraz

                                                                    przez  plan wychowawczy                         poświęca uczniom i szkole swój

                                                                                   szkoły.                                                            wolny czas.

 

               Nie realizuje                                  Wykonuje przydzielone                           Inicjuje i aktywnie wykonuje 

11.     przydzielonych zadań                       czynności dodatkowe                              dodatkowe zadania i sprawuje

          wynikających z potrzeb                    wynikające z potrzeb                               opiekę nad różnymi projektami

                szkoły.                                                     szkoły.                                                wynikającymi z potrzeb szkoły.

 

            Nie przestrzega                             Przestrzega zgodności                                     Uczestnicy w tworzeniu

12.    zgodności swoich działań                  swych działań                                          wewnętrznych dokumentów

          z obowiązującymi w                    z obowiązującymi w szkole                             regulujących pracę szkoły.

            szkole  przepisami i                   przepisami i regulaminami.

                regulaminami.

 

       Notorycznie ma problemy             Prawidłowo, terminowo i                                   Prowadzi dodatkową

13.      Z prawidłowym                            bez zastrzeżeń prowadzi                               dokumentację, związaną np .                               prowadzeniem                                         dokumentację  szkolną.                             z pracą z uczniem trudnym lub

      dokumentacji szkolnej.                                                                                                zdolnym( karty obserwacji).

 

           Nie przestrzega                              Przestrzega dyscypliny                             Przykładnie przestrzega dyscypliny

14.      dyscypliny pracy, nie                          pracy , respektuje                                   pracy, prezentuje szczególną

          respektuje zarządzeń                      zarządzenia i zalecenia                                  obowiązkowość i

      zaleceń przełożonych ani                przełożonych oraz przepisy                     odpowiedzialność, czym wpływa

             przepisów prawa.                                 prawa.                                                        pozytywnie na postawy

                                                                                                                                            pozostałych pracowników szkoły.

 

         Prezentuje niski poziom                    Jego postawa etyczno-                          Wykazuje wysoką kulturę osobistą

15.     kultury oraz zachowanie                  zawodowa i kultura                                i takt pedagogiczny. Potrafi

         sprzeczne z zasadami                        współżycia społecznego                       zapobiegać konfliktom i łagodzić je.

         etyki, przejawia                                    nie budzą zastrzeżeń.                        Przejawia wszelkie cechy powołania

         lekceważący stosunek do                                                                                         zawodowego.

          innych, negatywnie

        oddziałuje na podstawie z

          zaangażowanie

        pozostałych nauczycieli.

 

        Nie dzieli się swoim                             Dzieli się swoimi refleksjami              Upowszechnia swoje osiągnięcia i

16.   doświadczeniem zawodowym,               i doświadczeniem                         publikacje, udostępnia scenariusze

        uchyla się od pomocy innym              zawodowym, chętnie udziela                zajęć, prowadzi otwarte zajęcia

         nauczycielem.                                               pomocy innym                           dla nauczycieli lub jest opiekunem

                                                                                 nauczycielom.                                                 stażysty.

 

                Uchyla się od                               Uczestniczy w różnych                         Aktywnie uczestniczy w szkolnych

 17.        uczestnictwa w różnych                 formach doskonalenia                         i pozaszkolnych formach

                formach doskonalenia               zawodowego na terenie                           doskonalenia zawodowego.

               zawodowego.                                szkoły ( zespoły                                        systematycznie podnosi swoje

                                                                       samokształceniowe, rady                      umiejętności i kwalifikacje, pełni

                                                                        szkoleniowe, spotkania z                     funkcję przewodniczącego zespołu

                                                                         metodykiem).                                             samokształceniowego lub       

                                                                                                                                                wykorzystuje w swojej pracy  

                                                                                                                                               pedagogicznej inne posiadane 

                                                                                                                                             uprawnienia i kwalifikacje.

 

            Uchyla się od korzystania                  Okazjonalnie wykorzystuje            Systematycznie wykorzystuje

18.        z techniki komputerowej                  technikę komputerową                      technikę komputerową

                i informacyjnej.                                    I informacyjną.                                   I informacyjną.

 

              Nie wyciąga wniosków z                     W swojej pracy                          Diagnozuje poziom swojej pracy

19.             popełnionych błędów.               pedagogicznej potrafi                  poprzez poddawanie go procesowi

                                                                          wyciągać wnioski z                         ewaluacji(arkusze ewaluacyjne),

                                                                          popełnionych błędów                       oraz stosowanie do uzyskanych

                                                                           i stosownie dokonywać              wyników koryguje swoje działania.

                                                                           odpowiednich korekt.

 

           Nie współpracuje nie                           Współpracuje z                                       Nawiązuje kontakty, koordynuje                                  

  20.     szuka kontaktów z                          organizacjami szkolnymi i z                      i organizuje współpracę szkoły z

              Organizacjami                                instytucjami i organizacjami                            różnymi instytucjami

              i instytucjami.                                 pozaszkolnymi w zakresie                           organizacjami i zakładami

                                                                         potrzeb wychowanków.                               pracy.

 

          Nie dba o estetykę i                        Dba o wystrój sali i estetykę                   Wykazuje szczególną dbałość o

21.         wystrój sal.                                   przydzielonych miejsc i                           estetykę i wystrój sali włącza

                                                                     pomieszczeń w szkole,                            uczniów i rodziców do współpracy,

                                                                     wykazuje dbałość o mienie                      pozyskuje sponsorów na rzecz

                                                                      szkolne.                                                         klasy i szkoły.

 

          Nie bierze udziału w                   Bierze udział w tworzeniu                             Przyczynia się do wzbogacania

22.      tworzeniu pozytywnego           pozytywnego wizerunku                              oferty edukacyjnej szkoły oraz

             wizerunku szkoły.                      szkoły.                                                             kultywowania jej tradycji i

                                                                                                                                              tworzenia pozytywnego

                                                                                                                                                    wizerunku.

 

 

 

 

Karta Kontrolna do dokonywania oceny pracy nauczyciela

 

 

??????????????????????????????.

imię i nazwisko nauczyciela

 

 

Za każde kryterium przyznaje się 0-2 pkt.

Ocena wyróżniająca 2 pkt.

Ocena dobra 1 pkt.

Ocena negatywna 0 pkt.

 

 

Uwaga:

Nauczycielowi można przyznać ocenę wyróżniającą za określone kryterium jeżeli jednocześnie spełnia warunki na ocenę dobrą.

  

Kryterium Przyznana liczba punktów                        Ocena                    Punktacja

 

1.                                                                     Wyróżniająca            29 ? 44

2.

3.                                                                          Dobra                     18 ? 28

4.

5.                                                                        Negatywna               0 ? 17

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.