Regulamin oceny pracy nauczyciela
- Szczegóły
- Odsłony: 2018
autor informacji: Skwarski Mariusz, data wytworzenia: 2016-05-17 11:26:34
opublikował: Skwarski Mariusz, ZS Nr 1 w Mławie, tel. 23 654 32 07, data publikacji: 2016-05-17 11:26:34
zmodyfikował: Skwarski Mariusz, ZS Nr 1 w Mławie, tel. 23 654 32 07, ostatnia modyfikacja: 2016-05-17 11:26
Regulamin oceny pracy nauczyciela w Zespole Szkół Nr1 w Mławie
Procedura, standardy i kryteria oceny pracy nauczyciela
1. Rozporządzenie MEN z 2 listopada 2000r w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela , trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98,poz 1066 z późn. zm. );
2. Rozporządzenie MEN z 15 października 2001 r zmieniające rozporządzenie w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (DZ.U. z 2001 r. Nr 131, poz 1459 z późn. zm. )
3. Art. 6 ustawy z dn. 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 tekst ujednolicony z poźn. zm.);
4. Art. 4 Ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz 329 i Nr 106, poz 496 tekst ujednolicony z późn. zm.);
§1
Praca nauczyciela z wyjątkiem nauczyciela stażysty podlega ocenie.
§2
1. Ocena pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego
2.Ocena pracy nauczyciela może być dokonana z inicjatywy dyrektora szkoły lub na
wniosek:
1. samego nauczyciela
2. organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
3. organu prowadzącego szkołę,
4. rady rodziców.
3. Oceny pracy nauczyciela dokonuje się w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w paragrafie § 2 , ust. 2.
4. Do okresu o którym mowa w ust. 3 nie wlicza się okresów usprawiedliwionej nieobecności pracy nauczyciela, trwającej dłużej niż miesiąc i okresów ferii wynikających z przepisów w sprawie organizacji roku szkolnego.
5. W przypadku dokonywania oceny z inicjatywy dyrektora szkoły , organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego, rady rodziców, dyrektor szkoły powiadamia o tym na piśmie nauczyciela co najmniej na miesiąc przed dokonaniem oceny.
§ 3
Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:
1. ocena wyróżniająca,
2.ocena dobra,
3.ocena negatywna.
§4
1. Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, który na wniosek nauczyciela przy jej dokonaniu może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego, przewodniczącego zespołu samokształceniowego lub przedstawiciela związku zawodowego.
§5
1. Dyrektor ustala ocenę pracy po zapoznaniu nauczyciela z pisemnym projektem, oraz po wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń.
2. Nauczyciel może zgłosić swoje uwagi na piśmie w ciągu 7 dni od daty zapoznania się z projektem oceny.
3. Od ustalonej oceny , terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje:
- nauczycielowi ? prawo wniesienia odwołania za pośrednictwem dyrektora szkoły do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą,
- Nauczycielowi, któremu powierzono stanowisko dyrektora szkoły ? prawo złożenia wniosku o ponowne ustalenie oceny jego pracy do organu który, tę ocenę ustalił.
4. Organ o którym mowa w § 5 pkt 3, powołuje w celu rozpatrzenia odwołania lub wniosku nauczyciela zespół oceniający. Od oceny dokonanej przez zespół oceniający nie przysługuje odwołanie.
5.Dyrektor doręcza nauczycielowi oryginał karty oceny pracy, a jej odpis włącza się do akt osobowych nauczyciela.
§6
Na oceną pracy nauczyciela mogą mieć wpływ jego przekonania religijne i poglądy polityczne, a także fakt odmowy wykonania przez nauczyciela polecenia służbowego , gdy odmowa ta wynika z uzasadnionego przekonania nauczyciela , iż wydane polecenie było sprzeczne z dobrem wychowanka dziecka, albo dobrem publicznym.
§7
1. Dyrektor szkoły dokonuje oceny pracy uwzględniając w szczególności
następujące kryteria:
- Poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych, prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły, kulturę i poprawność języka, pobudzanie inicjatywy uczniów osiąganie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach,
- Zaangażowanie zawodowe nauczyciela ( prowadzenie pozalekcyjnej działalności szkoły, aktywny udział w pracach zespołów nauczycielskich, podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami),
- Aktywność nauczyciela w konsekwentnym doskonaleniu zawodowym,
- Działania nauczyciela w zakresie wymagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb ,
- Przestrzeganie porządku pracy ( punktualność, pełne wykorzystanie czasu lekcji, właściwe prowadzenie dokumentacji).
- §8
Regulamin zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 13.01.2011r.
I wprowadzono zarządzenie Nr 1 Dyrektora Zespołu Szkół Nr 1 w Mławie.
Regulamin oceny pracy nauczyciela wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
Kryteria szczegółowe ocenianie
Lp. NEGATYWNA DOBRA WYRÓŻNIAJĄCA
Nauczyciel ma problemy Prawidłowo planuje i Podejmuje działania innowacyjne
1. z realizacją programu realizuje program planując i realizując program
dydaktyczno- dydaktyczno- wychowawczy dydaktyczno-wychowawczy lub
wychowawczego realizuje projekt autorski.
Niewłaściwie dobiera Zna i prawidłowo dobiera Efektywnie poszukuje
2. formy i metody pracy, formy i metody pracy, nowatorskich form i metod pracy.
nie osiąga założonych osiąga zaplanowane cele.
celów zajęć.
Nie stosuje dostępnych Prawidłowo stosuje Oprócz dostępnych, stosuje środki
3. środków dydaktycznych dostępne środki dydaktyczne wykonane
nie dba o warsztat pracy. dydaktyczne, dba samodzielnie ; wzbogaca swój
o warsztat pracy. warsztat pracy.
Ma problemy z Prawidłowo organizuje Potrafi zaproponować uczniom
4. Organizacją zajęć oraz z pracę uczniów na zajęciach ciekawe formy zajęć, tworzy
dyscypliną na lekcji. i dba o zachowanie przyjazny klimat uczenia się. Nie
odpowiedniej dyscypliny ma problemów z utrzymaniem
uczniów na lekcjach. dyscypliny na lekcji.
Zaniedbuje lub lekceważy Zna, stosuje i przestrzega Dodatkowo stosuje w swojej pracy 5. przepisy dotyczące przepisy dotyczące dydaktyczno- wychowawczej
bezpieczeństwa uczniów bezpieczeństwa uczniów i programy profilaktyczne.
i warunków pracy warunków pracy w szkole
oraz potrafi przewidywać
niebezpieczeństwa
i eliminować je, szczególnie
w sytuacjach pozaszkolnych.
Nie jest zainteresowany Potrafi pobudzać inicjatywę Potrafi pobudzić inicjatywę
6. pobudzaniem inicjatywy uczniów poprzez uczniów poprzez inspirowanie ich
uczniów. inspirowanie ich do działań do działań widocznych na forum
i rozwiązywania problemów szkolnym i pozaszkolnym oraz
samodzielnie lub zespołowo. Sprawuje opiekę nad tymi
inicjatywami.
Nie interesuje się Zachęca uczniów do udziału Aktywnie przygotowuje swoich
7. udziałem swoich uczniów w konkursach uczniów do udziału w różnego
w konkursach przedmiotowych, rodzaju konkursach. Jest
przedmiotowych, sportowych i innych. Organizatorem konkursów.
sportowych i innych.
Nie umie stosować Umie stosować narzędzia Umie wytwarzać narzędzia
8. narzędzie pomiaru pomiaru osiągnięć uczniów diagnozy odpowiednie do
osiągnięć uczniów ani oraz interpretować zakładanych celów oraz
interpretować uzyskane przy ich pomocy wykorzystywać uzyskane wyniki
uzyskanych przy ich wyniki. Do podnoszenia jakości pracy.
pomocy wyników.
Nie reaguje na Reaguje na sygnalizowane Dostrzega, reaguje i rozwiązuje
9. sygnalizowane przez przez ucznia problemy (sam lub we współpracy z różnymi
ucznia problemy związane z patologią w jego instytucjami)problemy ucznia
związane z patologią w rodzinie lub otoczeniu związane z patologią w jego
jego rodzinie lub i szuka ich rozwiązania. Rodzinie lub otoczeniu. Prowadzi
otoczeniu. Pedagogizację rodziców.
Uchyla się od działań Podejmuje działania Aktywnie podejmuje działania
10. pozalekcyjnych. pozalekcyjne lub wynikające z planu
pozaszkolne wyznaczone wychowawczego szkoły oraz
przez plan wychowawczy poświęca uczniom i szkole swój
szkoły. wolny czas.
Nie realizuje Wykonuje przydzielone Inicjuje i aktywnie wykonuje
11. przydzielonych zadań czynności dodatkowe dodatkowe zadania i sprawuje
wynikających z potrzeb wynikające z potrzeb opiekę nad różnymi projektami
szkoły. szkoły. wynikającymi z potrzeb szkoły.
Nie przestrzega Przestrzega zgodności Uczestnicy w tworzeniu
12. zgodności swoich działań swych działań wewnętrznych dokumentów
z obowiązującymi w z obowiązującymi w szkole regulujących pracę szkoły.
szkole przepisami i przepisami i regulaminami.
regulaminami.
Notorycznie ma problemy Prawidłowo, terminowo i Prowadzi dodatkową
13. Z prawidłowym bez zastrzeżeń prowadzi dokumentację, związaną np . prowadzeniem dokumentację szkolną. z pracą z uczniem trudnym lub
dokumentacji szkolnej. zdolnym( karty obserwacji).
Nie przestrzega Przestrzega dyscypliny Przykładnie przestrzega dyscypliny
14. dyscypliny pracy, nie pracy , respektuje pracy, prezentuje szczególną
respektuje zarządzeń zarządzenia i zalecenia obowiązkowość i
zaleceń przełożonych ani przełożonych oraz przepisy odpowiedzialność, czym wpływa
przepisów prawa. prawa. pozytywnie na postawy
pozostałych pracowników szkoły.
Prezentuje niski poziom Jego postawa etyczno- Wykazuje wysoką kulturę osobistą
15. kultury oraz zachowanie zawodowa i kultura i takt pedagogiczny. Potrafi
sprzeczne z zasadami współżycia społecznego zapobiegać konfliktom i łagodzić je.
etyki, przejawia nie budzą zastrzeżeń. Przejawia wszelkie cechy powołania
lekceważący stosunek do zawodowego.
innych, negatywnie
oddziałuje na podstawie z
zaangażowanie
pozostałych nauczycieli.
Nie dzieli się swoim Dzieli się swoimi refleksjami Upowszechnia swoje osiągnięcia i
16. doświadczeniem zawodowym, i doświadczeniem publikacje, udostępnia scenariusze
uchyla się od pomocy innym zawodowym, chętnie udziela zajęć, prowadzi otwarte zajęcia
nauczycielem. pomocy innym dla nauczycieli lub jest opiekunem
nauczycielom. stażysty.
Uchyla się od Uczestniczy w różnych Aktywnie uczestniczy w szkolnych
17. uczestnictwa w różnych formach doskonalenia i pozaszkolnych formach
formach doskonalenia zawodowego na terenie doskonalenia zawodowego.
zawodowego. szkoły ( zespoły systematycznie podnosi swoje
samokształceniowe, rady umiejętności i kwalifikacje, pełni
szkoleniowe, spotkania z funkcję przewodniczącego zespołu
metodykiem). samokształceniowego lub
wykorzystuje w swojej pracy
pedagogicznej inne posiadane
uprawnienia i kwalifikacje.
Uchyla się od korzystania Okazjonalnie wykorzystuje Systematycznie wykorzystuje
18. z techniki komputerowej technikę komputerową technikę komputerową
i informacyjnej. I informacyjną. I informacyjną.
Nie wyciąga wniosków z W swojej pracy Diagnozuje poziom swojej pracy
19. popełnionych błędów. pedagogicznej potrafi poprzez poddawanie go procesowi
wyciągać wnioski z ewaluacji(arkusze ewaluacyjne),
popełnionych błędów oraz stosowanie do uzyskanych
i stosownie dokonywać wyników koryguje swoje działania.
odpowiednich korekt.
Nie współpracuje nie Współpracuje z Nawiązuje kontakty, koordynuje
20. szuka kontaktów z organizacjami szkolnymi i z i organizuje współpracę szkoły z
Organizacjami instytucjami i organizacjami różnymi instytucjami
i instytucjami. pozaszkolnymi w zakresie organizacjami i zakładami
potrzeb wychowanków. pracy.
Nie dba o estetykę i Dba o wystrój sali i estetykę Wykazuje szczególną dbałość o
21. wystrój sal. przydzielonych miejsc i estetykę i wystrój sali włącza
pomieszczeń w szkole, uczniów i rodziców do współpracy,
wykazuje dbałość o mienie pozyskuje sponsorów na rzecz
szkolne. klasy i szkoły.
Nie bierze udziału w Bierze udział w tworzeniu Przyczynia się do wzbogacania
22. tworzeniu pozytywnego pozytywnego wizerunku oferty edukacyjnej szkoły oraz
wizerunku szkoły. szkoły. kultywowania jej tradycji i
tworzenia pozytywnego
wizerunku.
Karta Kontrolna do dokonywania oceny pracy nauczyciela
??????????????????????????????.
imię i nazwisko nauczyciela
Za każde kryterium przyznaje się 0-2 pkt.
Ocena wyróżniająca 2 pkt.
Ocena dobra 1 pkt.
Ocena negatywna 0 pkt.
Uwaga:
Nauczycielowi można przyznać ocenę wyróżniającą za określone kryterium jeżeli jednocześnie spełnia warunki na ocenę dobrą.
Kryterium Przyznana liczba punktów Ocena Punktacja
1. Wyróżniająca 29 ? 44
2.
3. Dobra 18 ? 28
4.
5. Negatywna 0 ? 17
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.